پویانمایی را قبل از كودكان ببینیم.
والدین زیادی نگرانند كه پویانماییها آثار مخربی برروی فرزندشان داشته باشند یا فكر میكنند تماشای این دست برنامهها باعث پرخاشگری، بددهانی یا آگاهیهای زودتر از موعد كودك میشود. اما انجام چند رفتار ساده میتواند این نگرانیها را كاهش دهد.
پویانمایی را قبل از كودكان ببینیم
برای اطمینان حاصل كردن از محتوای یك پویانمایی یك راهكار مناسب این است كه یك بار در غیاب كودك اثر را تماشا كنیم و یا با یك جستجو در سایتهای معتبر از كیفیت پویانمایی موردنظر باخبر شویم.پویانمایی را متناسب سن كودك انتخاب كنیم
پویانماییهایی را كه برای تماشای كودكم انتخاب میكنیم تا حد امكان باید متناسب با سن كودك باشد تشخیص این مورد به دو روش قابل انجام است :
در بخش اطلاعات هر پویانمایی گروه سنی متناسب با بیننده مشخص شده و ما با علامتی همچون مثبت 4 متوجه میشوم كه این اثر مناسب كودك بالای چهار سال است.
روش دوم استفاده از صفحات و نظرات كارشناسان قابل اطمینان است كه این آثار را دستهبندی و معرفی میكنند.
نكته: ما با توجه به شناختی كه از فرزندمان داریم هم میتوانیم این كار را انجام دهیم زیرا رشد فكری كودكان در مواردی با سن آنها متفاوت است.
در لحظه تماشای پویانمایی كنار كودكان حاضر باشیم
كودكان وقتی حضورمان را كنارشان حس میكنند، از فعالیتی كه انجام میدهند بیشتر لذت میبرند. این بهترین روش برای دیدن یك اثر پویانمایی است. در اینصورت ما با هوشیاری تصویر یا تاثیرنامناسب را میبینیم و حواس كودك را پرت میكنیم.
در طول پخش و یا در انتهای پویانمایی در مورد شخصیتها و رفتار شخصیتها با كودكان گفتگو كنیم.
در حین دیدن اثر راجع به شخصیتها و رفتارشان با كودك گفتگو كنیم و نظر او را بپرسیم. در حین دیدن پویانماییهای تعاملی خودمان پاسخ شخصیتها را میدهیم تا به ارتباطگیری فرزندمان با اثر كمك كنیم. به عنوان مثال شخصیت پویانمایی میپرسد از بالا حركت كنم یا پایین و ما پاسخ صحیح را با هم میگوییم و منتظر جواب شخصیت داستان میشویم. از این طریق میتوانیم دقت كودك را بسنجیم.
زمان معینی را برای تماشای پویانمایی مشخص كنیم.
در روز زمانی را برای تماشای پویانمایی انتخاب میكنیم و به آن زمان متعهد هستیم و در مورد زمان خاموشی هم یك فعالیت جایگزین برای كودك انتخاب میكنیم.
پویانمایی را متناسب با آموزشی كه برای كودك در نظر داریم انتخاب كنیم.
گروهی از پویانمایی هستند كه میتوانند ما را در رفع مشكل كودك و یا آموزشی كه برایش در نظر گرفتهایم یاری دهد.
مثال: كودكم برای مراجعه به پزشك مقاومت میكند پس پویانماییای را انتخاب میكنم كه در مورد این موضوع باشد.