هوش مصنوعی، دستیار جدید آموزش پزشكی؛ از شبیه‌سازی تا ارزیابی هوشمند

یك كارآفرین با اشاره به نقش روزافزون هوش مصنوعی در آموزش پزشكی، گفت: هوش مصنوعی نه به‌عنوان جایگزین، بلكه به‌عنوان دستیار آموزشی، می‌تواند انقلابی در شیوه‌های یادگیری، ارزشیابی و شبیه‌سازی بالینی ایجاد كند.

1404/06/12
|
10:10

به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، دكتر خسرو جمشیدیان، مدیرعامل شركت نگین سلامت سورنا، در برنامه «نویار»، با بیان اینكه هدف هوش مصنوعی جایگزینی انسان نیست، افزود: ما در حال بازتعریف آموزش پزشكی هستیم؛ از نقش استاد گرفته تا روش یادگیری و ارزشیابی. این تحول نه‌تنها در ایران بلكه در سراسر جهان مورد نیاز است.

وی با مرور تاریخچه‌ای از كاربرد هوش مصنوعی در پزشكی، به نخستین استفاده از این فناوری در دهه 1970 برای تشخیص بیماری‌های عفونی اشاره و بیان كرد: از سال 2010 به بعد، پلتفرم‌هایی مانند اتومبیل و اسم‌ی مسیر یادگیری دانشجویان را بهینه كردند و امروز با ابزارهایی مثل بایكس و بادی، محیط‌های شبیه‌سازی‌شده برای آموزش بالینی فراهم شده‌اند.

جمشیدیان توضیح داد: این پلتفرم‌ها به دانشجویان پزشكی، پرستاری و پیراپزشكی امكان می‌دهند تا در محیطی مجازی، سناریوهای واقعی بیمار، تشخیص، تجویز و پیگیری درمان را تمرین كنند. حتی در صورت اشتباه، سیستم بازخورد می‌دهد و مسیر صحیح را آموزش می‌دهد.

وی با اشاره به اپلیكیشن FLS گفت: این ابزار به دانشجویان جراحی اجازه می‌دهد بدون نیاز به تمرین روی بیمار واقعی، مهارت‌های جراحی را در محیطی امن و شبیه‌سازی‌شده تمرین كنند. سیستم حتی هشدار می‌دهد كه كدام بافت را لمس نكنند یا كدام مسیر خطرناك است.

جمشیدیان همچنین از استفاده تخصصی شركت نگید سلامت سورنا در حوزه میكرولرنینگ خبر داد و افزود: با كمك فناوری NLP، می‌توان محتوای آموزشی را از كتاب‌ها و ویدئوها استخراج، خلاصه‌سازی و به‌صورت فلش‌كارت یا مشاوره آموزشی به دانشجو ارائه كرد. این ابزارها نه‌تنها در ارائه مطالب، بلكه در آمادگی برای امتحان و تمرین نیز كاربرد دارند.

وی با اشاره به كاربردهای هوش مصنوعی در آموزش احیای قلبی ریوی گفت: در حال حاضر، با استفاده از فناوری AR، فرد می‌تواند با عینك واقعیت افزوده، سناریوی امداد را تمرین كند؛ حتی اگر هیچ تجربه درمانی نداشته باشد، سیستم مرحله‌به‌مرحله آموزش می‌دهد كه چگونه بیمار را نجات دهد.

جمشیدیان در پاسخ به پرسشی درباره میزان استفاده فعلی از این فناوری‌ها، گفت: متأسفانه هنوز استفاده از این ابزارها در مراكز آموزشی محدود است. چالش‌هایی مانند كمبود آموزش اساتید، مسائل اخلاقی و نگرانی‌های حریم خصوصی مانع توسعه گسترده شده‌اند.

وی چشم‌انداز آینده را روشن دانست و افزود: در آینده، هر دانشجو یك معلم خصوصی هوش مصنوعی خواهد داشت. ارزیابی‌ها هوشمند، آموزش‌ها مادام‌العمر و یادگیری شخصی‌سازی‌شده خواهد بود.

جمشیدیان در پایان، از پروژه جدید شركت خود برای آموزش كودكان زیر 14 سال خبر داد و گفت: ما سیستمی طراحی كرده‌ایم كه رفتار كودك را در حین آموزش رصد می‌كند؛ اگر تمركز كافی نداشته باشد، اجازه ادامه آموزش را نمی‌دهد. این رویكرد می‌تواند تحول بزرگی در آموزش نسل آینده ایجاد كند.

دسترسی سریع