صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت سا عت 16:30 به مدت 30 دقیقه

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: معمولاً با افزایش سن، نیازسالمندان به انرژی کاهش یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود.

دکتر کوروش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با برنامه «غذا سلامت زندگی»‌ شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: سالمندان آسیب پذیر شده و نیاز های تغذیه ایی آنها تغییر پیدا میکند.توصیه های تغذیه ای به افراد سالمند درارتقا کیفیت زندگیشان کمک موثری می کند.
وی در ادامه به برخی از مشکلات رایج در سالمندان اشاره و بیان کرد: افزایش توده چربی: کم شدن تحرکات جسمانی و افزایش سن باعث تحلیل رفتن عضلات و افزایش نسبت چربی و بروز چاقی شود و عوارضی که به دلیل چاقی به وجود می آید افزایش پیدا می کند. کم شدن توده های عضلانی :زمانی که توده عضلانی کاهش می یابد قدرت عضلانی و عملکرد فیزیکی نیز تحلیل می رود.به همین دلیل در راه رفتن مشکل به وجود می آید و احتمال اینکه فرد به بیماری های گوناگون مبتلا شود ،بالا می رود. کم شدن متابولیسم پایه :در طول زندگی متابولیسم پایه در هر دهه به مقدار پانزده تا بیست درصد کاهش پیدا می کند و به همین دلیل میران سوخت وساز بدن کاهش پیدا می کند.
صمدپور ادامه داد: کم شدن حواس پنج گانه:چون در حس بویایی و چشایی مشکل به وجود می آید افراد در انتخاب مواد غذایی تشخیص کمتری دارند. پرزهای چشای کم شده و همچنین در عصب بویایی اختلال به وجود می آید. مشکلات عروقی:کم شدن الاستیسیته عروق خونی در افراد سالمند باعث افزایش فشارخون و به دنبال آن خطر عوارض عروقی قلب و مغز افزایش پیدامی کند
وی در ادامه تاکید کرد: مشکلات دهان و دندان:تحلیل رفتن لثه ها و پوسیدگی دندان ها می تواند در جویدن مشکلاتی را به وجود آورد که در نتیجه بعضی ازغذاها و سبزیجات بعلت مشکلات دندانی از سفره غذایی حذف گردد. مشکلات گوارشی: مشکلات گوارشی باعث کاهش قابلیت هضم غذا و جذب مواد غذایی مورد نیاز از جمله بعضی از ویتامین ها و املاح می شود. به دلیل کم تحرکی احتمال یبوست بالا می رود و مصرف داروهای متعدی کهمعمولا سالمندان مجبور به استفاده هستند در دستگاه گوارش تغییراتی را ایجاد می کند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه با بیان اینکه کم‌آبی در فرد سالمند بیشتر است درباره تغذیه سالمندان گفت: افراد سالمند برای اینکه بتوانند دوران سالمندی با کیفیتی داشته باشند باید نیاز های غذایی خود را بدانند و اگر بیماری خاصی دارند و یا اینکه داروی خاصی مصرف می کنند برنامه غذایی متناسب با بیماری آن ها برایشان در نظر گرفته شود.
وی در ادامه افزود: توجه به دریافت کافی مایعات در سالمندان به دو دلیل مهم است: 1- میزان احساس تشنگی کمتر است. 2- مواد زائد و سموم آهسته‌تر از بدن دفع می‌شوند؛ پس لازم است مایعات بیشتر نوشیده شود (6 تا 8 لیوان آب، مصرف سوپ رقیق، آب میوه، شیر یا دوغ) مصرف برخی داروها نیز از عوامل ایجاد کم‌آبی در سالمندان است.
صمدپور با بیان اینکه مشکلات ادراری و کلیوی در سالمندان بیشتر است، ادامه داد: نخوردن آب در ساعات طولانی باعث ته‌نشین شدن مواد زائد در سیستم کلیوی شده و احتمال بروز بیماری در این افراد را افزایش می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه در سالمندان میزان جذب کلسیم پایین‌تر است و میزان دفع کلسیم بالاتر است، گفت: پس لازم است: در برنامه غذایی حتما لبنیات به صورت ساده یا ترکیب در غذا (سوپ، فرنی و . . .) مصرف شود. ماهی و خشکبار بیشتر استفاده شود و تحت نظر پزشک ازمکمل ویتامین د استفاده کنند
به گفته وی، سالمندان باید به این نکات توجه کند: مصرف نکردن غذاهای چرب؛ پرهیز از خوردن نمک زیاد؛ کم کردن مصرف کافئین و نخوردن چای و قهوه پیش از خواب؛ دریافت مواد غذایی متنوع از گروه های مختلف غذایی؛ دریافت کافی سبزیجات و میو ه ها؛ تحرک بدنی روزانه در صورت امکان.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان اظهارداشت: حضور فرزندان و نوه ها باعث تغییر روحیه و بهتر شدن اشتها سالمندان می شود بنابراین سعی کنید تعداد و توالی دیدارتان را از سالمندان بیشتر کنید.

مرتبط با این خبر

  • پاسخ های خود را درباره «روغن و سس کنجد» اینجا بخوانید

  • در ماه ضیافت الهی بشنوید: نبایدهای استفاده از قندهای ساده در وعده سحر و افطار

  • آنچه باید درباره «پروبیوتیک ها» بدانیم؟

  • سس «کنجد»، کلسترول را افزایش نمی‌دهد

  • «میوه» ها با رنگ های تند روی کنترل فشارخون تاثیرگذارند/ «غلات» کامل نسبت به غلات تصفیه شده منابع غنی ترند

  • مشکلی به نام چاقی شکم/ کوچک کردن شکم، کار سختی نیست

  • «رژیم دش» رژیم لاغری نیست و جهت توقف فشار خون است

  • افزودنی های غیرمجاز، سلامت جامعه را تهدید می کند

  • آنچه باید درباره «رژیم گیاه خواری» بدانیم

  • «پروتئین» از نوع گیاهی بخوریم یا حیوانی؟