یك روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه، نخستین اصل در انجام تكالیف دانش آموزان را «تعیین زمانبندی مشخص» دانست و گفت: به جای تذكرهای پراكنده در طول روز، بهتر است با مشاركت خود كودك، ساعت مشخصی برای انجام تكالیف تعیین شود.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، دكتر محمد مهدی مقدمنیا، یك روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه در برنامه «عصری نو» با اشاره به اینكه بسیاری از والدین در روزهای ابتدایی مدرسه با مقاومت یا كندی فرزندان در انجام تكالیف مواجه میشوند، تأكید كرد: تدوین قوانین ساده و قابل اجرا میتواند مسیر انجام تكالیف را برای كودكان هموارتر كند.
او در ادامه به اهمیت «فضای مناسب» برای تمركز كودك اشاره كرد و افزود: نوشتن مشق در محیطهای شلوغ یا در مقابل تلویزیون، تمركز كودك را مختل میكند. والدین باید محیطی آرام و مشخص برای انجام تكالیف فراهم كنند.
مقدمنیا همچنین بر ضرورت «تقسیم تكالیف سنگین به بخشهای كوچكتر» تأكید كرد و گفت: وقتی حجم تكالیف زیاد است، كودك دچار استرس و دلسردی میشود. بخشبندی تكالیف باعث میشود كودك با انگیزه و تمركز بیشتری پیش برود.
او «استراحتهای كوتاه و مفید» را نیز یكی از اصول مهم دانست و توضیح داد: پس از هر 45 دقیقه مطالعه، یك وقفهی پنج دقیقهای متناسب با سن كودك میتواند به بازیابی انرژی و تمركز كمك كند.
مقدمنیا با اشاره به رفتار برخی كودكان پس از نوشتن یك صفحه مشق، كه به بازی مشغول میشوند، گفت: برای این كودكان بازگشت به تكلیف دشوار است؛ كه این رفتار در سنین پایین طبیعی است اما اگر این الگو پس از یكی دو ماه ادامه یابد، ممكن است نشانهای از اختلال تمركز باشد و نیاز به مشاوره تخصصی دارد.
این روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان با تأكید بر اینكه نوشتن مشق توسط والدین نهتنها كمكی به كودك نمیكند بلكه مانع رشد مسئولیتپذیری اوست، از والدین خواست تا اجازه دهند فرزندانشان پیامد رفتارهای خود را تجربه كنند و با حمایت، آنها را به سوی استقلال و نظم فردی هدایت كنند.